Õppeinfo

KVALITEEDI TAGAMISE ALUSED

KINNITATUD
DVI juhatuse 10.06.2025.a otsusega
1. ÜLDSÄTTED
Dhammavinaya Instituut (DVI) on täienduskoolitusasutus, mis pakub täiskasvanutele suunatud koolitusi budistliku psühhoteraapia ja nõustamise ning paali keele ja kirjanduse alal vabahariduslikku täiendkoolitust.
Kvaliteedi tagamisel lähtume täiskasvanute koolituse seadusest, täiskasvanute täienduskoolituse kvaliteeditagamise juhendmaterjalist täiskasvanute täienduskoolitusasutustele, juhendmaterjalist täienduskoolituse õppekava koostamiseks ning budistlikest eetilistest põhimõtetest ning organisatsiooni väärtustest, DVI põhikirjast ja õppekorralduse alustest.

DVI koolituste läbiviimisel ja suhtlemisel õppijatega peame oluliseks avatust, ausust, austust ning kokkulepetest kinnipidamist. Samuti väärtustame loovust ja sünergiat, sujuvat infovahetust, vastutulelikkust ning abivalmidust.

2. ÕPPEKESKKONNA KVALITEEDI TAGAMINE

DVI koolitused toimuvad selleks otstarbeks sobivates renditud õppeklassides ning veebikeskkondades. Tagatud on:
  • kui ka trükitud kujul;
  • piisav valgustus ja ruumi sobivus õppetööks;
  • vajalik tehnika, seadmed ja internetiühendus;
  • võimalus kasutada interaktiivseid õppemeetodeid.

3. ÕPPEKAVADE KVALITEEDI TAGAMINE

Õppekavad koostatakse koostöös koolitajatega, lähtudes täiskasvanute koolituse seadusest ja täienduskoolituse standardist. Õppekavad vaadatakse regulaarselt üle ja ajakohastatakse vastavalt teaduslikele arengutele ning koolitusvajadustele.

Õppekavad sisaldavad:
  • õppekava nimetust ja õppekavarühma;
  • õppe eesmärke ja õpiväljundeid;
  • sihtgruppi ja õppekeelt;
  • õpingute alustamise tingimusi;
  • õppe kogumahtu ja sisu;
  • õppemeetodeid ja õpikeskkonna kirjeldust;
  • hindamismeetodeid ja nõudeid õpingute lõpetamiseks;
  • koolitaja kvalifikatsiooni kirjeldust.
4. ÕPETAJATE KVALITEEDI TAGAMINE

Õpetajad ja koolitajad on oma ala eksperdid, kes omavad erialast kõrgharidust ja praktilist kogemust budistliku psühhoteraapia, nõustamise või paali keele ja kirjanduse vallas. Koolitajad:
  • on läbinud koolitaja koolituse või sellele vastava väljaõppe;
  • täiendavad end regulaarselt erialastel koolitustel, seminaridel ja konverentsidel;
  • osalevad sisekoolitustes ja supervisioonides;
  • saavad tagasisidet õppijatelt ja koolituse korraldajatelt, mille alusel viiakse vajadusel läbi arendustegevusi.
5. TAGASISIDE KOGUMINE JA TULEMUSTE HINDAMINE

Tagasiside kogumine on pidev protsess, mis aitab hinnata koolituste tulemuslikkust ja kvaliteeti. Osalejatelt kogutakse pärast igat koolitust elektroonselt või paberkandjal tagasisidet:
  • koolituse sisu ja eesmärkide täitmise kohta;
  • koolitaja pädevuse ja õpetamismeetodite kohta;
  • koolituse korraldusliku poole kohta.

Tagasiside tulemusi analüüsitakse ning vajadusel tehakse parendusi õppekavades, metoodikas ja koolituste korralduses.

6. ANDMEKAITSE JA DOKUMENDIHALDUS

DVI järgib isikuandmete kaitse seadusest tulenevaid nõudeid. Kogutakse ja töödeldakse ainult koolitustegevuseks vajalikke andmeid, sealhulgas osalejate nime, kontaktandmeid ja isikukoodi (vajalik tunnistuse või tõendi väljastamiseks). Kõiki andmeid hoitakse konfidentsiaalsena ning arhiveeritakse vastavalt kehtivatele nõuetele.

DVI on pühendunud kvaliteetse täienduskoolituse pakkumisele, toetades õppijate arengut ja süvendades teadmisi budistlikus psühhoteraapias, nõustamises ning paali keeles ja kirjanduses.





LÕPUTÖÖDE NÕUDED JA KAITSMISE KORD


KINNITATUD
DVI juhatuse 10.06.2025.a otsusega


1. ÜLDSÄTTED

Käesolev kord sätestab lõputööde nõuded ja kaitsmise protseduuri Dhammavinaya Instituudi (DVI) õppekavadel: teadlikkustreener; budistlik psühhoteraapia ja nõustamine; keskendustreener. Kord lähtub DVI põhikirjast, õppekorralduse üldpõhimõtetest ja heast tavast akadeemilises kirjutamises.

Lõputöö eesmärk on võimaldada õppijal demonstreerida õpingute jooksul omandatud teadmiste, oskuste, väärtuste ja kogemuste rakendamise oskust uurimisprobleemi iseseisval lahendamisel. Lõputöö maht on määratletud õppekavas. Töö põhiosa soovituslik pikkus on 10-20 lk (ilma lisadeta).

2. TEEMA VALIK JA JUHENDAMINE
  • Lõputöö teema valib õppija koostöös juhendajaga.
  • Teema peab olema kooskõlas õppekava eesmärkidega.
  • Juhendajaks võib olla DVI akadeemiline töötaja või koostööpartner, kellel on magistrikraad või samaväärne pädevus.
  • Lõputöö kava esitatakse ja kinnitatakse vähemalt 4 kuud enne kaitsmist.
3. LÕPUTÖÖ SUUND JA ÜLESEHITUS
Lõputöö võib olla:
  • teoreetilise suunaga - eesmärgiga luua uus teadmine mingi olulise uurimisvaldkonna teoreetiliste aluste läbitöötamise ning uurimisprobleemi püstituse ja analüüsimise kaudu. Uurimustöö koosneb uurimisteema, -probleemi ja -eesmärgi tutvustusest ning teoreetilistel allikatel põhinevast analüüsist.
  • empiirilise või rakendusliku suunaga – keskendudes praktilisele probleemile, rõhuasetusega empiirilise uuringu põhjal tehtud rakenduslikel järeldustele ja soovitustele.
Lõputöö kohustuslikud osad:
  • Sissejuhatus – sisaldab uurimuse tausta ja eesmärgi selgitust.
  • Uurimisteema ja -probleemi tutvustus – sisaldab erialakirjanduse põhjal koostatud teoreetilist konteksti ning uurimisküsimuse sõnastamist.
  • Metoodika kirjeldus ja põhjendus – toob välja, mida/keda ja kuidas uuritakse ja valimi (uurimusse kaasatud osalejad) ning kirjeldab andmete kogumise, analüüsimise (meetod), töötlemise ja nõuetekohase säilitamise protsessi.
  • Tulemused / analüüs – kirjeldab uuringus leitud empiirilisi tulemusi, arutelu ja järeldusi, soovitusi, uurimistöö piirangud ja ideid edasisteks uuringuteks.
  • Kokkuvõte eesti ja inglise keeles – kuni 1 lk, koos ingliskeelse pealkirjaga.
  • Kasutatud kirjanduse loetelu.
  • Lisad (vajadusel).
4. EETIKA
  • Töö peab vastama akadeemilise aususe põhimõtetele.
  • Plagiaadikontrolli läbiviimise ja plagiaadi tuvastamise otsustab lõputöö komisjon.
  • Eetilised aspektid, sh töö mõju kaasatud isikutele, tuleb metoodika osas läbi mõelda ja kirjeldada.
  • Iga õppija esitab koos tööga iseseisvuse kinnituse.
6. KAITSMINE
  • Kaitsmine toimub avaliku esitluse vormis.
  • Komisjoni nimetab DVI direktor.
  • Komisjon koosneb vähemalt kolmest liikmest.
  • Kaitsmisel hinnatakse töö sisulist kvaliteeti, ülesehitust, uurimistulemuste põhjendatust ja esitluse selgust.
  • Kaitsmist hinnatakse kaheastmeliselt: „läbitud“ või „mitteläbitud“.
7. LÕPETAMINE
Lõputöö ja selle kaitsmise positiivne tulemus on eelduseks DVI tunnistuse või sertifikaadi saamiseks.
Lõputöö säilitatakse peale õppuri lõpetamist DVI arhiivis tähtajatult. DVI-l on õigus:
  • Avalikustada töö täielikult või osaliselt DVI veebilehel või muudes DVI hallatavates kanalites (nt andmebaasid, väljaanded, ajakirjad jms).
  • Kasutada tööd õppe- ja teadustöös, sealhulgas õppematerjalide koostamisel ja koolituste läbiviimisel.
  • Teha tööst koopiat haridusalaste või administratiivsete vajaduste korral.
  • Autoriõigus jääb töö autorile. Töö kasutamisel viidatakse alati autorile ning selle sisu ei muudeta ilma autori nõusolekuta, välja arvatud kokkuvõtete, metaandmete tehnilise toimetamise vms eesmärgil.
Kõik küsimused lõputöö kohta tuleb esitada e-posti teel: info@sangha.ee

ÕPPE-KORRALDUSE ALUSED

KINNITATUD
DVI juhatuse 10.06.2025.a otsusega

  1. ÜLDSÄTTED
    1. Dhammavinaya Instituudi (edaspidi: Instituut) õppekorralduse alustes sätestatakse: õppijate vastuvõtu ja sealt väljaarvamise tingimused ja kord, õppetasu maksmise, sellest vabastamise ja selle tagastamise tingimused ja kord.
    2. Instituut korraldab täiskasvanutele suunatud tööalast ja vabahariduslikku täiendkoolitust, lähtudes täiskasvanute koolituse seadusest, täiskasvanute täienduskoolituse kvaliteedi tagamise juhendmaterjalist täiskasvanute täienduskoolitusasutustele, täienduskoolituse õppekava koostamise juhendmaterjalist, ettevõtte ärieetikast, põhikirjast ja õppekorralduse alustest.
  2. ÕPPETÖÖ KORRALDUS 
    1. Õppetöö viiakse läbi selleks sobivates ruumides või veebikeskkondades.
    2. Õppetöö toimub aastaringselt, päevase või õhtuse grupi vormis, eesti ja inglise keeles vastavalt kodulehel avaldatava õppetöö kalendrile.
    3. Õppe alusdokument on õppekava, kus on määratletud: õppekava nimetus; õppekavarühm; õppeesmärk; õpiväljundid; õppekava koostamise alus; sihtgrupp; õppekeel; õpingute alustamise tingimused, juhul kui need on eeltingimuseks õpiväljundite saavutamisel; õppe kogumaht, sealhulgas auditoorse, praktilise ja iseseisva töö osakaal; õppe sisu; õppekeskkonna kirjeldus; õppemeetod; õppematerjalide loend, juhul kui õppekava läbimiseks on ette nähtud õppematerjalid; nõuded õpingute lõpetamiseks ja väljastatavad dokumendid; õppetöö läbiviimiseks vajaliku kvalifikatsiooni, õpi- või töökogemuse kirjeldus.
    4. Instituudil on õigus õppeplaani muuta.
    5. Õppekava ja muudatused õppekavas kinnitab pidaja.
    6. Õppetöö mahtu arvestatakse akadeemilistes tundides, kus üks akadeemiline tund on 45 minutit.
  3. ISIKUANDMETE KOGUMINE JA TÖÖTLEMINE 
    1. Instituut kogub õppijate kohta järgmisi andmeid: nimi, e-post, telefoninumber, isikukood (tunnistuse või tõendi väljastamiseks).
    2. Isikuandmeid töödeldakse vastavalt kehtivale seadusandlusele.
  4. REGISTREERUMINE JA ÕPPEGRUPI MOODUSTAMINE 
    1. Registreerumine toimub Instituudi kodulehel, täites registreerimisvormi koos vajalike andmetega. Interneti teel registreerunud isikud saavad registreerumise kinnituse e-posti aadressile. Instituut saadab registreerunud isikutele vahetult pärast registreerumist arve.
    2. Õppetöö alustamiseks moodustatakse õppijate nimekiri registreerimisjärjekorra alusel.
    3. Instituudil on õigus grupi mittetäitumisel õpe ära jätta või edasi lükata.
  5. ÕPPETÖÖ ALUSTAMINE JA OSALEMINE 
    1. Õppetöö alustamiseks peab õppija olema registreeritud ning tasunud õppemaksu.
    2. Õppetööst osavõtt kinnitatakse allkirjaga registreerimislehel, allkirjastades sellega ühtlasi õppija ja Instituudi suhteid reguleeriva lepingu.
  6. ÕPPETÖÖ LÕPETAMINE JA TUNNISTUSE VÄLJASTAMINE 
    1. Instituuti vastuvõtmisel sõlmitakse Instituudi esindaja ja õppija/ lapsevanema/ hooldaja või klientfirma esindajaga õppeleping.
    2. Pikemaajalised õpingud lõppevad eksamiga, lähtuvalt õppekavast. Eksami mitte sooritamise korral on õpilasel Instituudi poolt määratud ajal pärast eksami mittesooritamist osaleda korduseksamil.
    3. Korduseksami eest on õpilasel kohustus tasuda vastavalt Instituudi kehtestatud hinnakirjale ja esitatud arvele.
    4. Õppetöö edukal läbimisel ja vajalike hindamiste sooritamisel väljastatakse tunnistus.
    5. Kui õpiväljundeid ei saavutatud, kuid osaleti õppetöös, väljastatakse tõend.
    6. Õppija arvatakse Instituudist välja sooviavalduse põhjal, talle esitatud arve maksmata jätmisel või õppelepingu tingimuste rikkumisel
  7. ÕPPEMAKS JA SOODUSTUSED 
    1. Õppemaks tuleb tasuda enne õppetöö algust.
    2. Hilinenud maksete korral on Instituudil õigus rakendada viiviseid või saata võlgnevus inkassosse.
    3. Tulumaksuseaduse § 26 lg 1 kohaselt residendist füüsilisel isikul on õigus maksustamisperioodi tulust maha arvata tema poolt maksustamisperioodil tasutud enda ja oma alla 26 aasta vanuse alaneja sugulase, õe või venna koolituskulud või eelnimetatud koolituskulude puudumisel ühe alla 26 aasta vanuse Eesti alalise elaniku koolituskulud.
  8. ÕPPETÖÖST LOOBUMINE JA KATKESTAMINE
    1. Õppetöö pooleli jätmisel õppetasu ei tagastata. Juhul kui õppetöö vältel tabab õppijat terviserike või ilmneb mõni muu mõjuv põhjus, miks ta ei saa jätkuvalt õppetöös osaleda, teeb Instituut antud juhtumi puhul kaalutletud otsuse edasise kohta.
  9. ÕPPIJA ÕIGUSED JA KOHUSTUSED 
    1. Õppijal on õigus saada kvaliteetset õpet, teavet õppetöö kohta ning täita lõpetamisel tagasisideküsitlus.
    2. Õppija on kohustatud tasuma õppemaksu, järgima õppekava ning hoidma Instituudi vara.
  10. ÕPETAJATE KVALIFIKATSIOONINÕUDED 
    1. Õpetajad peavad omama kõrgemat erialast ning pedagoogilist haridust või olema aktiivselt tegutsenud õpetatavas valdkonnas.
    2. Õpetajad peavad omama vastavasisulist kogemust, mida nad on võimelised tõestama.
  11. VAIDLUSTE LAHENDAMINE
    1. Kõik vaidlused lahendatakse esmalt läbirääkimiste teel.
    2. Kui kokkulepet ei saavutata, lahendatakse vaidlus vastavalt kehtivale õiguskorrale.

KIRJALIKE TÖÖDE KOOSTAMISE JA VORMISTAMISE JUHEND

KINNITATUD
DVI juhatuse 10.06.2025.a otsusega


1. SISSEJUHATUS

Käesolev juhend sisaldab soovitusi ja nõudeid Dhammavinaya Instituudis (DVI) õppurite kirjalike tööde koostamiseks, vormistamiseks ja kaitsmiseks. DVI-s koostatud kirjalikud tööd toetavad vaimse arengu süvendamist, teadlikkuse kasvatamist ja õpitule tuginevat, teaduspõhist mõtlemist.


2. TÖÖDE LIIGID

DVI-s kasutatakse järgmist tüüpi kirjalikke töid:

  • Refleksioonipäevik (õpikogemuse kriitiline analüüs)
  • Essee (vabas stiilis, argumenteeritud mõttearendus etteantud teemal)
  • Teoreetiline või praktiline analüüs (kontseptuaalne käsitlus või kogemuspõhine vaade)
  • Lõputöö

Töötüüp ja täpsem sisu antakse teada õppetöö raames eraldi.


3. VORMISTUSNÕUDED

3.1 Üldised nõuded

  • Failivorming: .docx, .pdf või .pages
  • Leheformaat: A4
  • Fondid: Avenir Next, suurus 12pt
  • Reavahe: 1,2
  • Veerised: vasak 3 cm, parem 2 cm, ülemine ja alumine 2,5 cm
  • Joondus: mõlemast servast (justify)
  • Leheküljenumbrid: all paremas nurgas alates sisulehest (tiitellehte ei nummerdata)

3.2 Struktuur

  • Tiitelleht: sisaldab DVI nime, töö pealkirja, autori nime, töö liiki, kuupäeva
  • Sissejuhatus: töö eesmärk, kontekst ja ülesehitus
  • Põhiosa: temaatiline arendus, analüüs, refleksioon vms
  • Kokkuvõte: põhiliste mõtete esiletõstmine
  • Viidatud allikad: juhul kui töö tugineb tekstidele

3.3 Lühendid

  • Töös tuleb kasutada vaid üldtuntud ja hädavajalikke lühendeid, näiteks: lk, nt, nr, st, vt, a, jms, vrd, jne.
  • Üldkasutatavate nimetuste lühendvorme (näiteks: ÜRO, USA) ei pea täiskujul esitama.
  • Punkti lühendi lõppu ega keskele ei panda, välja arvatud juhul, kui punktita lühend langeb kokku mõne sõnaga tekstis, näiteks: k.a – käesoleval aastal, kaasa arvatud; v.a – välja arvatud, s.o – see on.

3.5 Jaotused

  • Peatükkide pealkirjad on suurte tähtedega, paksus kirjas, joondatud vasakule.
  • Alapeatükkide pealkirjad on väikeste tähtedega, paksus kirjas, viimase numbri taga punktita.
  • Alajaotused võivad olla tavalises kirjas, rõhuta või kaldkirjas, viimase numbri taga punktita. Vältida tuleks rohkem kui kolme jaotustasandi kasutamist.

Näide:

1   SISSEJUHATUS

      1.1 Töö eesmärk

       1.2 Metoodika

2  TEOREETILINE TAUST

       2.1 Budismi põhimõisted

       2.2 Pāli kaanoni ülesehitus

               2.2.1 Vinayapiṭaka

               2.2.2 Suttapiṭaka



4. VIITAMINE

4.1 Tekstisisene viitamine

  • DVI järgib viitamisel teksti sees autor-aasta-lehekülje/lehekülgede süsteemi, nt: (Jänes, 2020, lk 45)
  • Paalikeelsete algtekstide ehk suttade viitamisel teksti sees kasutatakse sutta kogumiku lühendit ja sutta nr, nt: (DN 22)
  • Algtekstide tõlgete viitamisel teksti sees kasutatakse sutta tõlkija-aasta-sutta nr süsteemi, nt: (Sujato, 2018, DN 22).

4.2 Allikate viitamine

  • Viidatud allikad esitatakse töö lõpus tähestikulises järjestuses.
  • URL lõppu punkti ei panda.

4.3 Viidatud allikate näited (kasutatud kirjanduse loetelus)

  • Raamat
    Autor(id). (Aastaarv). Pealkiri: alapealkiri (kui on). Kirjastus.
    Näide:

Kabat-Zinn, J. (2015). Sa oled alati kohal: Teadveloleku meditatsioon igapäevaelus. Varrak.


  • Tõlgitud, mitmeköiteline ja mitu korda välja antud algtekst (raamat)
    Tõlkija(d) (tõlkijad). (Aastaarv). Pealkiri: alapealkiri (kui on) (köide, väljaanne). Kirjastus.
    Näide:

Rhys Davids, T. W., Rhys Davids, C. A. F. (tõlkijad). (2013). Dialogues of the Buddha (2. köide, 4. väljaanne). Pali Text Society.


  • Toimetatud korduvväljaanne
    Autor(id). (Aastaarv). Pealkiri: Alapealkiri (kui on) (Toimetaja nimi, toimetaja). Kirjastus. URL (vajadusel).
    Näide:

Watson, J. B., Rayner, R. (2013). Conditioned emotional reactions: The case of Little Albert (D. Webb, toimetaja). CreateSpace Independent Publishing Platform. http://a.co/06Se6Na (Esmakordselt avaldatud 1920)


  • Veebis avaldatud paalikeelne algtekst
    Avaldaja. (Aasta). Sutta nimi (kogumiku lühend ja nr). URL
    Näide:

SuttaCentral. (2023). Mahāsatipaṭṭhānasutta (DN 22). https://suttacentral.net/dn22/pli/ms 

  • Veebis avaldatud Entsüklopeedia
    Autor või asutus. (Aasta). Märksõna või artikli pealkiri. Entsüklopeedia nimi. URL
    Näide:

Dhammavinaja Instituut. (2025). Buddha. Dhammavinaja Entsüklopeedia (5. osa: Leksikon). https://estonian-dhamma-encyclopedia.replit.app/term/4


  • Veebis avaldatud algteksti tõlge
    Tõlkija(d) (tõlkija(d)). (Aasta). Tõlke pealkiri (Algteksti nimi, kogumiku lühend ja nr). Avaldaja. URL
    Näide:

Sujato Bhikkhu. (tõlkija). (2018). The Longer Discourse on Mindfulness Meditation (Mahāsatipaṭṭhānasutta, Dīgha Nikāya 22). SuttaCentral. https://suttacentral.net/dn22/en/sujato 


  • Veebis avaldatud juhend
    Autor(id). (Aastaarv). Pealkiri: alapealkiri (kui on). Kirjastus. URL
    Näide:

Miilman, E., Roos, R., Tammepõld, M.-M., Novek, N., Peterson, B. M., Teiva, N. K., Kepp, M., Komissarov, L.-M., Roomäe, K., Tragel, I. ja Habicht, K. (2024). Üldsoovitusi viimistlemiseks. Õigekiri. Akadeemiliste tekstide kirjutamine. Tartu Ülikool. https://www.teadustekst.ut.ee/uldsoovitusi-viimistluseks/


  • Teadusajakirja artikkel
    Autor(id). Artikli pealkiri. Ajakirjanimi. Ilmumise aeg; köide(number):leheküljed.
    Näide:

Wilson T. D, Reinhard D. A, Westgate E. C, Gilbert D. T, Ellerbeck N, Hahn C, Brown C. L, Shaked A. Just think: The challenges of the disengaged mind. Science. 2014; 345(6192):75-7.


  • Tehisaru (AI) viitamine
    Kasutatud tööriist. (Aasta). Tarkvara nimi (mudeli või versiooninumber, kui on) [Tarkvaratüüp või süsteemi klassifikatsioon]. URL
    Näide:

OpenAI. (2025). ChatGPT (4 mudel) [Large language model]. https://chat.openai.com/chat 


5. TEHISARU KASUTAMINE

DVI tunnustab tehnoloogiliste abivahendite vastutustundlikku kasutamist. Kui õppija kasutab oma töö koostamisel tehisaru (AI, nt: ChatGPT, DeepL jt), tuleb:

  • Selgelt kirjeldada, milleks ja mil määral tehisaru kasutati, nt ideede genereerimine, tõlkimine, keeletoimetus või arutelu viidi läbi ChatGPT abil (OpenAI, 2025).
  • Viidata kasutatud tööriistale töö lõpus.
  • Hoiduda tehisaru teksti esitamisest enda omana – see on vastuolus akadeemilise aususe põhimõttega.
  • Mitte sisestada tehisaru vahenditesse isikuandmeid või konfidentsiaalset infot.


6. LÕPPSÕNA

DVI kirjalikud tööd on vahendiks sisekaemuse, distsipliini ja teadlikkuse süvendamisel. Ka töö vormiline selgus aitab kaasa vaimse praktika süstemaatilisele arengule.

Küsimuste korral pöördu alati kursuse juhendaja poole.